Modetentoonstellingen


zondag 24 november 2013

Chanel: de legende

Waar: Gemeentemuseum Den Haag
Prijs: € 14,50
Periode: 12-10-2013 tot en met 02-02-2014
Waardering: **** van de *****


Mevrouw Chanel
Foto: Mirjam de Witte


Goh, wat is ze zwaar. Zwaarder dan ik dacht, maar wat is ze mooi afgewerkt en wat voelt ze zacht. Wat moet het heerlijk zijn om haar in de kast te hebben hangen. Te weten dat ze er altijd is. Als je het moeilijk hebt of als het goed met je gaat. Ze is er voor je. Het zwarte jasje van Chanel. Het hoogtepunt van de tentoonstelling Chanel: de legende is toch wel het aantrekken van het Chanel-jasje. Ze voelde gelijk goed, als een tweede huid. Dieptepunt van de tentoonstelling? Ik moest haar ook weer uittrekken.

Gosh, she's heavy. Heavier than I thought, but she's beautiful and so soft. It must be lovely to have here in your closet. To know she's always there. When you're having a bad day or when everything is fine. She's there for you. The little black Chanel jacket. It's the highlight of the exposition Chanel: the legend wearing the Chanel jacket. She felt immediately right, a second skin. The most dreadful thing of the exposition? I couldn't take her home. 
Zo gelukkig…
Foto: Willemijn van Grinsven

Maar laat ik niet alleen vertellen over het jasje. Er was natuurlijk meer. Veel meer. Er waren jurken, sieraden en nog meer jasjes. De tentoonstelling voert langs alle jaren van Coco Chanel. Het vertelt haar verhaal en legt uit hoe zij het leven van menig vrouw heeft veranderd. Van bijvoorbeeld Marlene Dietrich. Haar kleding hangt in Den Haag. Twee iconen samengevat in één mantelpak. 

But there was more. A lot more. There were dresses, jewelry and more jackets. The exhibition takes you on a journey through the years of Coco Chanel. It tells her story and explains that the designer changed the lives of many women. For example the life of Marlene Dietrich. Some of her Chanel outfits are in The Hague. Two icons summarized in one suit.  

Het startpunt is de jaren twintig. Een aantal simpele, maar daardoor juist prachtige creaties staat achter glas.Terwijl ik een zwarte jurk uit de begintijd van Coco bekijk, verzucht een vrouw naast mij: "You can wear that today." En daar heeft ze gelijk in. De ontwerpen van Chanel zijn tijdloos. Dat is een van de krachten van Chanel. Een andere kracht is dat de Française alle rangen en standen aanspreekt. In het Haagse museum lopen dames die eruit zien alsof ze een flink aantal Chanelletjes in de kast hebben hangen. Er lopen hordes Libelle-vrouwen rond en niet te vergeten de artistieke homo. Allemaal geïnteresseerd in Coco en dat jaren na haar dood. Het is knap. 

The starting point is the twenties. Some simple and in that way beautiful creations are behind glass. While I'm looking at a black dress a woman next to me sighs: "You can wear that today." And she is right. The designs of Chanel are timeless. That is one of the strengths of Chanel. Another strength is the fact that the French designer addresses people of all walks of life. In the museum are women that look like they can afford a Chanel or two. There are hordes of Libelle-women and let's not forget the artistic gay-man. All of them interested in Coco, years after her death. Well done. 

Gérard Pipart voor Nina Ricci 1971
Foto: Mirjam de Witte
Na een ruimte met sieraden volgt een grote zaal met alleen maar zwarte jurkjes. Niet ontworpen door Chanel, maar door designers die inspiratie kregen door het zwartje jurkje van Coco. Dat laat goed zien wat Chanel heeft betekend en nog steeds doet, maar deze ode aan the little black dress zorgt er ook voor dat het gevoel me bekruipt dat ik hier maar weinig echte Chanel te zien krijg. 

After a room filled with jewelry comes a big area with only black dresses. Not designed by Chanel, but by designers that were inspired by Coco's black dress. It shows what Chanel meant and still does, but this ode to the little black dress also makes me feel that there are not a lot of real Chanel creations on display at this exposition. 


The Little Black Dress
Foto: Mirjam de Witte

En dat gevoel blijkt te kloppen. Er hangen nog wat minder geslaagde Chanel-creaties door Karl Lagerfeld. Onder meer een geel pailletten-jasje en dat terwijl Lagerfeld zoveel moois heeft gemaakt in de dertig jaar dat hij de scepter zwaait in het Franse modehuis. Hij weet perfect de kracht en het gevoel van Chanel te verwoorden of moet ik zeggen verkleden? Dan zijn er nog wat mantelpakjes gemaakt door onder anderen Max Heymans, topscorer op het gebied van het kopiëren van Chanel. En dat hij het niet zelf had bedacht stak hij niet onder stoelen of banken. Hij noemde deze ontwerpen doodleuk à la Chanel. 

That feeling appears to be right. There are some less successful Chanel creations by Karl Lagerfeld. For example a yellow jacket. Not one of the best designs of Lagerfeld. A pity because Karl made beautiful things in the thirty years he is head of the French fashion house. He knows as no other what the strength and feeling of Coco was. Further there are suits made by among others Max Heymans. He loved to copy Chanel. He even called his work: à la Chanel.  




Chanel door Lagerfeld 1991
Foto: Mirjam de Witte


Rest nog de vraag moet je hier heen? Het antwoord is kort en simpel: ja. Al is het alleen maar om eens in je leven een Chanel-jasje te dragen. 

Than there's only one question that remains: is it necessary to go to Chanel: the legend? The answer is simple: yes. Even if it's only to wear a Chanel jacket just for once in your life. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten